T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
هنگامی که به مکانیزم حمایت موقت در دنیا بنگریم، خواهیم دید که دول هر کدام متناسب با وضعیت خود این مکانیزم را توسعه بخشیده اند. در حالی که در استرالیا وضعیت حمایت موقت به مهاجرین و یا افرادی که در نتیجه بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی زندگی خود را از دست داده اند، داده می شود، در ایالات متحده آمریکا به اتباع کشورهای خارجی که در کشور مبداء به دلیل ادامه جنگ مسلحانه، آثار بلایای طبیعی موقت و سایر دلایل غیر عادی و موقت، در صورت برگشت به کشور، امنیت فردی وی به صورت جدی تهدید خواهد گردید، داد می شود.[1] در کانادا نیز به گروه هایی که در معرض جنگ های مسلحانه، بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی، سایر شرایط فوق العاده و شرایط موقت قرار دارند، جدای از پناهندگان به صورت موقت داده و تامین می گردد. با درنظر داشتن اصل استرداد، پس از پایان مدت، بر اساس وضعیت اوبژکتیو کشور مبداء و نوع وقایع، می تواند مدت حمایت تمدید گردد. در کشورهای اتحادیه اروپا، حمایت موقت به دو شکل متفاوت تعریف می گردد: هنگامی که جهت پناهدگی مراجعه می گردد، دولت فرد مراجعه کننده را تحت حفاظت موقت قرار می دهد و روند پناهندگی وی ادامه می دهد. این در رابطه با افرادی می باشد که به صورت گروهی به خاک های اتحادیه اروپا مهاجرت نموده اند. از نمونه های بسیار موثر از مکانیزم حفاظت موقت می توان به عملکرد برخی از دول اروپایی در حفاظت از انسانهایی که از جنگ یوگوسلاوی در دهه 1990 فرار می کردند، اشاره نمود.[2] [3] مبنای حقوقی حمایت موقت در مقررات اتحادیه اروپا به صورت “بخشنامه شورای اروپا به شماره 2001/55/EC (AT) و تاریخ 20 جولای 2001 در خصوص استانداردها در رابطه با افرادی که مجبور به ترک کشور خود گردیده اند و در صورت پناهجویی گروهی برای تامین حمایت موقت و پذیرش این نوع انسانها به کشور میان کشورهای عضو و پس از آن قبول نتایج آن”(بخشنامه حفاظت موقت) شکل گرفته است. مفهوم "حمایت موقت" در پاراگراف (الف) ماده 2 بخشنامه بدین شکل تعریف گردیده است؛در شرایط پناهندگی گروهی و یا خطر نزدیک پناهندگی گروهی افرادی که از کشورهای ثالث آمده و نمی توانند به کشورهای خود بازگردند، مجبور به ترک کشور خود گردیده اند، به ویژه هنگامی که سیستم مهاجرت با این جریان، بدون آنکه عملکرد مثبت آن به شکل منفی تحت تاثیر قرار گیرد نتواند از عهده آن برآید، در جهت منافع افراد مربوطه و یا سایر افراد درخواست کننده حفاظت به عنوان حمایت موقت و فوری برای این افراد ارائه می گردد. در پاراگراف (د) ماده 2 بخشنامه حمایت موقت، پناهندگی گروهی بدین شکل تعریف گردیده است، “تعداد زیادی از افراد که مجبور به ترک کشور خود گردیده، از یک کشور و یا منطقه جغرافیایی خاصی آمده اند و رسیدنشان خواه از سوی خود و خواه در نتیجه کمک رسانی باشد، برای مثال از طریق یک برنامه تخلیه، و به این ترتیب جامعه رسیده باشند”. بر اساس بخشنامه مدت حمایت موقت یک سال می باشد. به غیر از مواردی که به دلیل تصمیم شورا متوقف می گردد، این مدت می تواند برای مدت یک سال به صورت دوره های شش ماهه به صورت خودکار تمدید گردد. بر اساس بخشنامه کشور های عضو موظف اند؛ تدابیر لازم برای اجازه اقامت اتخاذ نمایند، ویزاهای لازمه شامل ویزای ترانزیت را تامین نمایند، برگه ای حاوی حقوق و محتویات حمایت موقت عرضه نمایند، در داخل مرزهای خود، از فرد مربوطه، اطلاعات شخصی وی (نام، تابعیت، تاریخ و محل تولد، وضعیت تاهل، روابط خانوادگی) را دریافت نمایند، ارائه امکانات آموزشی، آموزش حرفه ای و تجربه عملی در محل کار، دادن اجازه کار همراه با حقوق و یا ایجاد شغل آزاد. بخشنامه در عین حال در صورت بروز وضعیت موقت، مقررات موقت و حداقل ها برای ایجاد وضعیت حمایت موقت را مطرح نموده است در توضیحی که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در خصوص بخشنامه ارائه نموده است، چنین اظهار می دارد که؛ منظور از پناهندگی گروهی، وضعیتی می باشد که به دلیل تعداد زیاد پناه جویان امکان انجام امور پناهندگی به صورت فرد به فرد وجود ندارد. [4] |
|
[1] بخش معرفی وضعیت حمایت موقت در بخش 244 قانون شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا تا به امروز برای شهروندان هائیتی، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه که در آمریکا به سر می برند، حمایت موقت تامین گردیده است. http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.5af9bb95919f35e66f614176543f6d1a/?vgnextoid=556d2d912d556310VgnVCM100000082ca60aRCRD&vgnextchannel=c94e6d26d17df110VgnVCM1000004718190aRCRD |
[2] کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در چارچوب اختیارات و مسئولیت هایی که با حکم مجمع عمومی سازمان ملل کسب نموده است، حوزه مسئولیت های خود را به شرح تعریف پناهنده در قرارداد 1951، برای مثال افرادی که مجبور به ترک محل زندگی خود گردیده اند را نیز شامل خواهد گردید گسترش داده است. |
[3] هاتاوی، جیمز, The Law of Refugee Status, کانادا: انتشارات Butter Worths، 1991، صفحه 12-13 |
[4] وزارت کشور جمهوری ترکیه، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ترکیه İمقررات پناهندگی و مهاجرت, چاپخانه باشکنت، آنکارا، 2005 صفحه 146. |